همانطور که شما به احتمال زیاد آگاه هستید ، SSD (Solid State Disks) قادر به دستیابی به سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بسیار سریعتر نسبت به دیسک های سخت سنتی هستند. آنچه شما احتمالاً از آن آگاه نیستید اینست که SSD ها با گذشت زمان می توانند مقداری از آن سرعت را در هنگام نوشتن روی دیسک از دست بدهند. اگر بر روی سیستم شخصی یا سرور خود از ssd استفاده میکنید حتما این مطلب رو مطالعه کنید. فعال کردن TRIM به طور فابل توجهی عمر SSD شما را افزایش میدهد.اگر کلا نمیدانید trim چیست پیشنهاد میکنم مطلب منظور از TRIM Support در درایوهای SSD چیست ؟ را مطالعه کنید.

این آموزش بر روی توزیع های اوبونتو و فدورا کاملا کاربردی هست

اینجاست که TRIM وارد می شود. TRIM یک دستور داخلی است که در دستورات ATA برای SSD ها تنظیم شده است و بخشی از نحوه اتصال دیسک با رایانه است. سیستم عامل قادر به ارسال دستورات TRIM به دیسک است تا بداند کدام بلوک ها بخشی از پرونده های حذف شده هستند و به SSD اجازه می دهد تا قبل از نیاز به نوشتن بر روی آنها ، بلوک ها را پاک کند. در حالی که سیستم عامل قادر به پاک کردن این بخش ها در هر بار حذف یک فایل در سیستم فایل است ، این امر همچنین می تواند در عملکرد تأثیر بگذارد و ssd را کندتر کند. بنابراین توصیه این است که TRIM را در یک برنامه اجرا کنید تا بلاک ها به طور متناوب پاک شوند.

قدم اول: بررسی پشتیبانی ssd از trim

برای این منظور دستور زیر را در ترمینال وارد کنید فقط من فرض رو بر این گذاشتم که هارد شما sda است  در اینجا طریقه نام گذاری دیسک ها در لینوکس رو آموزش دادم

sudo hdparm -I /dev/sda

اگر ssd شما از trim پشتیبانی کند باید همانند تصویر این گزینه را ببینید

trim-is-supported

قدم دوم:

برای فعال کردن عملکرد TRIM باید از دستور fstrim در خط فرمان استفاده کنید.می توانید آن را با دستور زیر تست کنید:

sudo fstrim -a -v

بعد از اجرای دستور بالا با پیامی مثل زیر روبرو میشوید

فعال کردن trim

 آرگومان -a به fstrim می گوید که تمام پارتیشن های معتبر موجود را بررسی کند و آرگومان -v یک خروجی شفاهی را به شما نشان می دهد که fstrim چه کاری انجام داده است. شما باید خروجی دستور را ببینید. شما باید خروجی دستور را ببینید.

ما در دستور زیر سرویس fstrim را فعال میکنیم که هفتگی بصورت خودکار trim انجام شود

sudo systemctl enable fstrim.timer
sudo systemctl start fstrim.timer

دیدن وضعیت سرویس fstrim با دستور زیر

systemctl status fstrim.timer

کاهش دادن عملیات رایت روی درایو SSD

در سیستم عامل لینوکس میتونیم با ایجاد تغییراتی در فایل fstab که جدول پیکربندی فایل سیستم ها و mount و unmount کردن هستش عملیات رایت رو کاهش بدیم و همچنین کاری کنیم که فایل های temp و log ها به جای اینکه روی ssdذخیره بشن روی ram سیستم ذخیره بشن

ابتدا فایل /etc/fstab رو با استفاده از یک ویرایشگر و دسترسی ادمین باز میکنیم (sudo gedit /etc/fstab  ) و سپس به درایو های روی ssd فلگ noatime رو اضافه میکنیم همچنین در اخر فایل هم لاین های زیر رو اضافه میکنیم برای temp و log و بعد هم تغییرات رو ذخیره میکنیم و سیستم رو ریبوت میکنیم تا تغییرات اعمال بشه.

# Added 4 lines to use RAM instead of SSD for temp and log files

tmpfs /tmp tmpfs defaults,noatime,mode=1777 0 0
tmpfs /var/log tmpfs defaults,noatime,mode=0755 0 0
tmpfs /var/spool tmpfs defaults,noatime,mode=1777 0 0
tmpfs /var/tmp tmpfs defaults,noatime,mode=1777 0 0
3.7 3 رای ها
رتبه بندی مقاله